Læger er nu enige – fedme er en sygdom

Et ord kan have en stor indvirkning på den måde, lægerne behandler fedme i USA.

American Medical Association har vedtaget en ny politik, der officielt etiketter fedme som en sygdom “, der kræver en række lægelige indgreb for at fremme fedme behandling og forebyggelse,” ifølge en AMA erklæring.

Lægernes gruppe stemte for at godkende fedme politik bl.a. tirsdag under sit årlige møde i Chicago.

Den amerikanske fedme steg næsten 50% mellem 1997 og 2012, ifølge Centers for Disease Control og Forebyggelse. I dag er næsten 30% af amerikanske voksne anses fede, og problemet er næsten lige så udbredt i børn. Fedme blandt børn er mere end fordoblet i de sidste 30 år, siger CDC.

Fedme for voksne er defineret som at have et body mass index, eller BMI, på 30 eller højere. BMI er en måde at måle kropsfedt baseret på din vægt og højde. (Beregn dit BMI her)

Nations fedme krise

At være overvægtige stiger din risiko faktor for at udvikle mange alvorlige lidelser, herunder hjertesygdomme, type 2-diabetes, forhøjet blodtryk, slagtilfælde, leversygdom, søvnapnø og slidgigt. Faktisk har fedme blevet forbundet med næsten alle kronisk sygdom på en eller anden måde.

“Erkender fedme som en sygdom, vil bidrage til at ændre den måde, det medicinske samfund tackler dette komplekse problem,” medlem AMA board Dr. Patrice Harris sagde i en erklæring.

Fedme har længe været anerkendt som en sygdom af andre grupper, men dette spil fra AMA sender et stærkt signal til det medicinske samfund, siger CNN Chief Medical korrespondent Dr. Sanjay Gupta.

Nogle eksperter bekymre pludselig erklære en tredjedel af amerikanerne “syg” eller “syge” vil øge ønsket om hurtig indgriben eller medicin og afskrække folk fra at foretage de livsstilsændringer kendt for at bekæmpe fedme.

På den anden side kunne AMA erklæring bidrage til at øge midlerne til fremtidig fedme forskning. Det kunne også føre til betaling for læger, der ønsker at blot tale med patienterne om ernæring eller motion – tid, der er i øjeblikket ikke refunderet af forsikring planer.

Identifikation fedme som en sygdom kan også hjælpe med at reducere den stigmatisering ofte er forbundet med at være overvægtig, siger Joe Nadglowski, president og CEO for fedme Action Coalition.

“Fedme er blevet overvejet i lang tid at være en fiasko af personligt ansvar – et simpelt problem med at spise for meget og udøver for lidt,” sagde han. “Men det er en kompleks sygdom … vi håber holdninger vil ændre sig.”

Nadglowski mener AMA støtte er også et vigtigt skridt i at hjælpe mennesker få adgang til fedme behandling. De fleste former for forsikring dækker ikke fedme alene. For eksempel kan en overvægtig patient ikke ansætte en ernæringsekspert eller en træner og få det dækket af hans eller hendes plan blot at tabe sig.

“Vi dækker behandling forbundet med en co-morbiditet,” siger Don McLeod, en talsmand for Centers for Medicare & Medicaid Services. “For eksempel, hvis du har diabetes og fedme er forværrer diabetes, vi kan dække fedme behandling som en måde at behandle diabetes.”

Fedmerelaterede sundhedsudgifter koster amerikanere mellem 147 milliarder dollars til 210 milliarder dollars om året. Forebyggelse og behandling af fedme, før det fører til mere alvorlige sygdomme kan hjælpe med at bekæmpe disse omkostninger, siger Nadglowski.

AMA beslutning kommer på et interessant tidspunkt. Den fedme Action Coalition har arbejdet på at indføre Treat og Reducer Fedme Act i Kongressen.

Lovforslaget blev genindført i Parlamentet på onsdag og vil blive genindsat i Senatet onsdag eftermiddag, i henhold til kontor senator Tom Carper, D-Delaware, en af foranstaltningens sponsorer. En lignende lovforslag sidste år gik i stå i udvalget.

Lovforslaget vil øge fedme behandlingsmuligheder for Medicare patienter, udvide de typer af udbydere, der kan tilbyde fedme rådgivning og tage væk nogle fedme medicin grænser.